torstai 7. joulukuuta 2017

Ett turbulent och sorligt år 2017

Allt har sin tid är i ett nötskal året som gått.
2017
Början bra med fin start på säsongen på Pensionat Mullfjället. Vädret hyfsat och gästerna underbara.
Renovering i rummer pågick hela tiden. Mellan varven hann Petter och jag på minisemester till Rom i medlet av januari 2017.
Mimi kom som vanligt och spred energi och glädje sportlovsveckorna.
När våren började synas i ljuset och solens värme kändes allt ännu bra och vi stängde Mullfjället för säsongen.
Kosan styrde vi till Åbo skärgård och Pensar Syd. Pysslade och sysslade för kommande sommarsäsong.
Fint i skärgården, snålt med regn gjorde att alla utesysslor gick som en dans. Med facit i hand kunde det gärna regnat lite mera. Grundvatten nivån sjönk kritiskt lågt efter torr vinter, torr vår och sommar med regn, men daglig blåst som torkade upp jordskorpan snabbt. Första gången på 15 år måste vattenanvändningen i duschar och bastur begränsas radikalt.
För tankarna tillbaka till maj ännu ett varv.
Efter resa till Nizza insjuknade Petter i njurcancer. Operationen gick bra, men följdsjukdomar ville annat. Hela livet var plötsligt fruktansvärt tomt, Petter gick bort 18.7.
Allt, och jag menar verkligen allt, blev annorlunda. Ingen Petter att ringa till, prata med, äta med, arbeta med, resa med. Ingen att dela sina innersta tankar med, känna värmen av och dela kärleken med.
Sorg och längtan kommer att finnas kvar resten av det jordliga liv jag har kvar.
Men, vill berätta hur otroligt viktiga alla våra gemensamma vänner har varit, och allra viktigast min mamma.
Utan dem skulle jag vara lösryckt och orolig. Men med min mammas och vänners hjälp känner mej trots sorgen trygg och glad och ser fram emot varje ny dag. Livet går, som vi alla vet, vidare. Så också mitt.
Säsongen på Pensar Syd rullade på och vi har ändå ett bra år att blicka tillbaka på.
I och med Petters sjukdom gjorde vi i medlet av juni ett beslut om att lägga ut fastigheten Pensar Ängvik till salu. Nu idag, 7.12 efter att ha firat Finlands 100års självständighetsfest, är fastigheten ännu osåld och en ny säsong kör igång 2018 med Pensar Syd vid rodret. Kommer att ändra en aning på verksamheten. Magnus och jag planerar och funderar nu på hur vi lägger upp innehållet i säsongen så följ både blogg och Facebook så vet ni var vi står och går. Hemsidan kommer vi att lägga ner 31.12.17. Telefonen kommer att finnas kvar 😊 så..."ring, ring, bara du slog en signal" ...telefonen är en fantastisk uppfinning och du får bums svar på det du vill veta. Svarar på nr +35840576497 så som alltid förr. Mejladressen är pensarsydeva@gmail.com och det är inget fel att mejla heller!

Mullfjället väntar på att få värme och puls!
14.12 åker jag upp med Jalle, katten, som sällskap och öppnar 20.12.17
Hjälpande händer kommer att behövas innan jag stänger för säsongen 8.4.2018. Hör av dej om du vill hjälpa till morgon och kväll och däremellan skida och ta ut svängarna. Svarar förutom på tidigare nämnd telefonnummer på +46730466191 (Telnr +4664720004 kommer att falla bort 6.4.2018)
Just nu är det finaste vinterväder i fjällen så det kliar i fingrarna för att krama om ratten och köra norrut, 14.12 startar jag.
Men, innan det hoppas jag få träffa bekanta och se nya ansikten på Gamla Malmens Julmarknad i Pargas. På plats nr 13 vid Finnbergsgatans början är vi med Evas mathantverk som knäckebröd, lökmarmelad, mesost, youghurt eller skärigurt då ju mjölken kommer från Heisala, syrat smör med ljungblommor, 2 sorters müsli och glutenfri limpa. Därtill hantverksost från Oviken i Jämtland, Svartbränna, en smakrik hårdost gjord på komjölk. Så gott som allt är ekologiskt och allt är utan tillsatser. Och kom ihåg, detta är hantverk alltså finns det bara lite av varje sort.
Jag hoppas att vi ses på Gamla Malmens Julmarknad!

Tack Misan, Mimi och Tiitta för alla underbara och utmanande böcker ni uppmanar mej att läsa och begrunda!
Som en av dem säger för just 7.12:
Jag följer min intuition och jag förverkligar mej själv!
Hälsningar Eva
Till minnet av Petter och våra nästan 37år tillsammans
 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti